Αρχική σελίδαΚαλάθι αγορώνΣτοιχεία πελάτη


ΙΣΤΙΟΦΟΡΟ

Ιστιοφόρο ονομάζεται το πλοίο που κινείται αποκλειστικά με την ενέργεια του ανέμου πάνω στα πανιά του (ιστία). Τα ιστιοφόρα πλοία χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με την τοποθέτηση των πανιών τους: • Τα πανιά είναι τοποθετημένα κατά τη γραμμή της καρίνας του πλοίου. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα πανιά που ονομάζονται λατίνια, αυτιά, μπούμες, ψάθες και επιτρέπουν την πλεύση σε πορείες μέχρι και σχεδόν αντίθετες με τον άνεμο.

Τέτοια πλοία είναι η «σκούνα», η «μπομπάρδα» κλπ • Τα πανιά είναι τοποθετημένα σε κεραίες κάθετες στην καρίνα του πλοίου. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν τα τετράγωνα πανιά που επιτρέπουν την πλεύση με άνεμο που φυσάει από πίσω (πρύμα) ή με μικρή γωνία από τα πλάγια. Τέτοια πλοία είναι η «φρεγάτα», ο «δρόμων», το «μπρίκι» κλπ • Τα πλοία με συνδυασμό των δύο παραπάνω κατηγοριών. Τέτοια πλοία είναι το «μπάρκο», ο «δρόμων ημιολκός» κλπ. Τα ιστιοφόρα είναι γνωστά από την πρώιμη αρχαιότητα. Στα πρώτα αιγυπτιακά πλοία, η αληθινή κινητήρια δύναμη ήταν τα κουπιά. Το πανί ήταν μόνο βοηθητικό μέσο που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μόνο σε ευνοϊκό άνεμο. Όταν ο άνεμος ήταν αντίθετος, το πανί μαζευόταν και το κατάρτι κατεβαζόταν στο πίσω μέρος του πλοίου (πρύμνη).Αλλά και το πλοίο των Βίκινγκς που ονομαζόταν «ντράκαρ» ήταν ένα κωπήλατο σκάφος, αλλά το μεγάλο τετράγωνο πανί του έδινε αξιοσημείωτη ταχύτητα όταν ο άνεμος ήταν ευνοϊκός. Το πανί χρησίμευε για καταφύγιο τη νύχτα γιατί το ντράκαρ δεν είχε κατάστρωμα. Στην αρχαία Ελλάδα μόνο τα εμπορικά πλοία που ονομάζονταν «κοίλα» ήταν ιστιοφόρα. Τα πλοία αυτά είχαν τα πανιά σαν κύριο μέσο πλεύσης και κουπιά σαν βοηθητικό μέσο, σε περίπτωση έλλειψης ανέμου ή σε περίπτωση που απαιτούνταν δύσκολες μανούβρες.

Αντίθετα, τα πολεμικά πλοία ήταν κατά κύριο λόγο κωπήλατα. Από το 17ο αιώνα τα κωπήλατα πλοία (εμπορικά και πολεμικά) εγκαταλείπονται εντελώς και επικρατούν πλήρως τα ιστιοφόρα. Μόνο τα μικρά πλοιάρια και οι βάρκες χρησιμοποιούν πλέον κουπιά. Τα πρώτα ποντοπόρα ιστιοφόρα του 15ου αιώνα των Ισπανών και των Πορτογάλων εξερευνητών ονομάζονταν «καραβέλες» και είχαν ένα μεγάλο κατάρτι με κεραίες και τραπεζοειδή πανιά και ένα ή δύο ακόμα μικρότερα κατάρτια με μικρότερα πανιά. Οι πιο τελειοποιημένοι τύποι ποντοπόρων πλοίων δημιουργήθηκαν στα μέσα του 19ου αιώνα. Τα ιστιοφόρα αυτά ήταν με τρία ή με τέσσερα κατάρτια, με μακρόστενο σχήμα και ονομάζονταν «κλίπερ». Το βάρος τους μπορούσε να φτάσει τους 1000 τόνους και η ταχύτητα τους 18 κόμβους. Τα ταχύτερα από όλα ήταν τα «κλίπερ του τσαγιού» που μετέφεραν το τσάι από την Κίνα στην Ευρώπη. Στον 20ο αιώνα η χρησιμοποίηση των ιστιοφόρων περιορίζεται σε μερικούς τύπους πλοίων αγώνων, εκπαιδευτικών πλοίων, επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και γενικά σε πλοία μικρού μεγέθους που απαραίτητα διαθέτουν και μια μηχανή για ασφάλεια ή για πλεύση με μεγαλύτερη ταχύτητα.

Σχετικά Προϊόντα


 

ΣΥΝΔΕΣΗ ΠΕΛΑΤΗ

E-MAIL:
ΚΩΔΙΚΟΣ:
TORUS SHOP@web engine